Po - Pá 8:00 - 17:00
Kontaktujte nás

Do interiérového designu v domácnostech patří mimo jiné výběr a uspořádání podlah, schodišť, vestavných prvků a dalšího mobiliáře. To stejné samozřejmě platí také v interiérech kanceláří, restaurací, ordinací, hotelů a dalších. Designéři vždy pracují s materiály i barvami a zasahují do dispozičního řešení, osvětlení, ale někdy i ozvučení či ovládání elektronických zařízení. Navrhují materiál, strukturu a povrchovou úpravu stěn, podlah a stropů.

Do interiérového designu v domácnostech patří mimo jiné výběr a uspořádání podlah, schodišť, vestavných prvků a dalšího mobiliáře. To stejné samozřejmě platí také v interiérech kanceláří, restaurací, ordinací, hotelů a dalších. Designéři vždy pracují s materiály i barvami a zasahují do dispozičního řešení, osvětlení, ale někdy i ozvučení či ovládání elektronických zařízení. Navrhují materiál, strukturu a povrchovou úpravu stěn, podlah a stropů.

Designéři často musí vhodně skloubit využívání prostoru k práci i k odpočinku. Interiérový designér se podílí i na výběru uměleckých děl – ať již originálů, či (většinou) kopií, zejména obrazů a tapet na stěny, ale i plastik. Interiérovým designérem může být i sám architekt stavby, zejména v tradici baroka, secese či architektů moderny a avantgardy, jako byli Ludwig Mies van der Rohe, Walter Gropius nebo Le Corbusier. Navrhnout interiér znamená mimo jiné definovat jednotlivé zóny vnitřního prostoru, které se nemusí krýt s celými místnostmi, a navrhnout jejich funkci – v tomto případě mluvíme o „zónování interiéru“.

 

Kdo určuje trendy

Trendy interiérového designu v domácnostech určují v Evropě zejména Skandinávci a Italové, v obkladech a dlaždicích dominují Španělé. Ve skle máme nezanedbatelnou tradiční pozici i v Česku (například lustry společnosti Preciosa, visící v nejluxusnějších dubajských hotelích i jinde, nebo vázy a skleněné plastiky sklárny Moser). Skandinávskou jednoduchost u nás představují zejména obchodní domy IKEA, ale nelze zapomenout ani na dánský útulný životní styl hygge. Letos se proti němu však více prosazuje japonská představa o jednoduchosti: filozofie wabi-sabi (neplést s ostrou omáčkou wasabi), která oslavuje krásu v nedokonalosti, nedokončenosti a opotřebovanosti. Do módy se dostávají rukodělné výrobky: pletené, háčkované nebo z proutí. Trendem je rovněž vzájemná kombinace tradic interiérového designu různých národů a různých stylů vůbec, tedy eklekticismus. Větší rozmanitost je však náročnější na vkus. Žhavým trendem interiérového designu mimo domácnosti jsou samolepicí fólie na zeď. Z mnohých uveďme například Coala WallDesign. Fólie totiž designérům dávají netušené možnosti při realizaci návrhů. Světovým trendem je interiér veselý, hravý, který v zaměstnancích podporuje kreativitu a radost. Interiéry restaurací by měly být pro zákazníky atraktivní a líbivé. V ordinacích lékařů by pak měly být uklidňující až konejšivé. Například v podobě postaviček z kreslených seriálů v čekárně u dětského lékaře. Ke slovu se stále častěji hlásí minimalismus, tedy známé heslo „méně je někdy více“. Vhodné je dodržovat základní pravidla. Důležitou roli v interiérovém designu hrají dobře sladěné kontrasty: barevný a strukturální (texturový a materiálový). Světlé stěny opticky zvětšují prostor. Ke světlé podlaze se hodí tmavší nábytek a další prvky interiéru.

 

Interiérový design musí fungovat

Interiérový designér bude jinak přistupovat v případě návrhů pro kanceláře, restaurace, čekárny, hotely a další. Každý interiér vyžaduje individuální přístup a řešení. Nejdůležitější je, aby interiérový design takzvaně fungoval. Zkrátka aby splňoval svou funkci. Například v případě kancelářských prostor je tedy nutné, aby na zaměstnance působil příjemně, aby je inspiroval a tím se zvýšila kreativita a produktivita práce. U kanceláří to ale nekončí. Promyšlené by měly být také další interiéry na pracovišti, jako jsou zasedací a relaxační místnosti, kuchyňky a jídelny, kde se zaměstnanci vzájemně setkávají. Netušené možnosti skýtají samolepicí fólie také pro interiéry restaurací a hotelů. Jejich výhodou je snadná aplikace a prakticky neomezené možnosti, co se týká motivů či tvarů.

 

Papír v interiéru

Lze jej využít v mnoha formách. Tou tradiční jsou tapety. Kromě klasických lze použít i tapety velkoplošné s jedním motivem, přičemž v jejich potisku se kromě konvenčních technologií stále více prosazuje i digitální inkjetový či tonerový tisk a nejrůznější struktury povrchů. Poměrnou novinkou vůči tapetám jsou 3D obklady stěn a samolepicí fólie. Další formu papíru v interiéru tvoří obrazy a fotografie na stěnách v rámech. Fotografie by měly být vždy adjustovány na silnější lepenku, aby časem „nepracovaly“ a nekrabatily se. Pokud jde o reprodukce, stále častěji se kromě papíru setkáváme i s tiskem na plátno (canvas), kdy výsledný motiv působí, zvlášť po vhodné povrchové úpravě speciálním lakem, velmi autenticky. Papír lze využít i v paravánech, u obchodních a firemních interiérů rovněž v podobě dekorativních reklamních POS/POP stojanů.

 

Spíše kuriozitou je zatím papírový nábytek – zřejmě nejčastěji se s ním setkáváme ve výstavních expozicích firem na veletrzích. Naproti tomu se příliš neujaly skříňové konstrukce z vinuté kartonáže, které ještě počátkem 90. let občas nahrazovaly dřevo a kov zejména ve firemních interiérech. Zapomenout nesmíme ani na papírová prostírání a – v menší míře – i ubrusy. A které motivy na papírových prvcích použít? Černobílé (monochromatické či tzv. duplexní) fotografie, geometrické či abstraktní vzory, inspiraci vizuální kulturou 60. let 20. století, africké motivy, motivy pouště či džungle, nepravidelné vzory. Na motivy květin, které oživují interiér, by měl myslet zejména ten, kdo vzhledem ke snadnější údržbě bytu či z jiných důvodů nepěstuje květiny uvnitř. Objevují se také krajiny, zvířata, ale i dětské kresby a rodinné fotografie. Černobílé motivy jsou vhodné zejména v kombinaci s retro nábytkem.

AIDA 2017

Návrh designu zasedací místnosti v tmavých tónech, doplněný o historické obrazy Théodora Géricaulta. Sklo, dřevo a tapety s obrazem se vzájemně doplňují. Slovenský designér Richard Grega se s touto realizací zúčastnil soutěže Antalis Interior Design Award.